انواع کمپرسور چیلر تراکمی ( و عموما کلیه سیستم های برودت تراکمی ) به چهار گروه عمده تقسیم می شوند:

– کمپرسور پیستون سیلندری (Piston) یا رفت و برگشتی
– کمپرسور اسکرو (Screw) یا مارپیچ
– کمپرسور اسکرال (Scroll) یا حلزونی
– کمپرسور سانتریفوژ (Centrifugal) یا گریز از مرکز

این تقسیم بندی را بررسی می کنیم:

۱- کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی

اولین نوع از انواع کمپرسور چیلر کمپرسور پیستونی هست.

این کمپرسور از نوع جابجایی مثبت می باشد.

کمپرسور چیلر , کالاادوایس

با حرکت پیستون به سمت پایین، مبرد از طریق مسیر ورودی Suction وارد سیلندر می شود.

افزایش فشار گاز میرد در داخل سیلندر، با حرکت پیستون به سمت بالا انجام می شود.

با رسیدن فشار گاز به فشار خروجی کمپرسور، شیر خروجی پیستون باز می شود.
و گاز پر فشار تخلیه می شود.

با تخلیه گاز دوباره پیستون به سمت پایین حرکت کرده و این مراحل دوباره تکرار می شود.

روغن کاری این کمپرسورها توسط پمپ روغن انجام می شود.

این پمپ روغن بر روی کمپرسور نصب شده و با چرخش شفت کمپرسور، پمپ روغن هم می چرخد.
صدای کارکرد این نوع کمپرسور مقداری بیشتر از انواع دیگر می باشد.
ورود مبرد مایع و کارکردن بدون روغن دو عامل اصلی برای خرابی این کمپرسورها هست.

شرکت کوپکو انواع کمپرسور پیستونی را به صورت تخصصی تعمیر می کند.
برای تعمیر انواع کمپرسور چیلر و تامین قطعات آنها با ما تماس بگیرید.

فیلم زیر انیمیشن نحوه ی کار یک کمپرسور پیستون سیلندری می باشد:

[aparat id=”jDmOx”]

فیلم زیر هم اجزاء داخلی کمپرسور پیستون سیلندری را نشان می دهد:

[aparat id=”9icXV” width=”600″]

فیلم زیر هم نمونه ی آموزشی همان کمپرسور پیستون سیلندری انیمیشن بالا می باشد (که بدنه آن برش خورده است تا اجزاء داخلی قابل مشاهده باشند):

[aparat id=”W3YoS”]

۲- کمپرسور اسکرال

این نوع کمپرسور از دو قطعه ی فنر مانند (حلزونی شکل) تشکیل شده اند.
یکی از این حلزونی ها ثابت و دیگری متحرک می باشد.

کمپرسور چیلر , کالاادوایس
با چرخش حلزونی متحرک حول حلزونی ثابت، گاز مبرد به سمت مرکز حرکت کرده و متراکم می شود.
این کمپرسورها بیشتر در سیستم های کوچک استفاده می شود.
سیستم هایی مانند: مینی چیلر، اسپلیت، سیستم های تهویه مطبوع خانگی و تجاری و …
صدای این کمپرسورها خیلی کم می باشد.

۳- کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو از نوع جابجایی مثبت می باشد.

این کمپرسور از دو مارپیچ ( به آنها روتور گفته می شود) تشکیل شده است.

کمپرسور اسکرو ، Copco

با چرخش روتورها، گاز بین آنها گیر می کند.

با چرخش بیشتر روتورها، گاز گیر کرده به جلو رانده می شود.

گاز هر چه جلوتر می رود سطح مقطع آن کمتر شده و فشار گاز بیشتر می شود.

تا نهایتا گاز پرفشار از خروجی (Discharge) خارج شود.

این نوع کمپرسورها نیاز به روغنکاری زیاد و دقیقی دارند.

کمپرسور چیلر , کالاادوایس

کمپرسور های اسکرو به دو گروه تقسیم بندی می شوند:

– کمپرسور اسکرو بدون روغن Oil free

این نوع کمپسور در جایی که وجود روغن در سیستم مجاز نیست استفاده می شوند.
جاهایی مانند تحقیقات پزشکی و تولید نیمه رساناها کاربر دارند.

لازم به توضیح است برای تنظیم محور دو اسکرو در این نوع کمپرسور از دو چرخ دنده استفاده می شود.
به این چرخ دنده ها timeing gear هم گفته می شود.
همچنین این چرخ دنده ها مانع برخورد اسکرو ها به همدیگر می شوند.
دبی سیال این نوع کمپرسورها بسیار زیاد هست.
همچنین قیمت این نوع کمپرسور چندین برابر کمپرسورهای Oil-injected   می باشد، که علت آن دقت بسیار بالا در ماشینکاری و ساخت آنها هست.

– کمپرسور اسکرو با روغن Oil injected

روغن به داخل این کمپرسورها تزریق می شود تا هم یاتاقان ها را روغنکاری کند و هم یک فیلم روغن بین اسکروها ایجاد کند تا اسکروها باهم برخورد نداشته باشند.

نکته : این کمپرسور ها فاقد دنده (time gear) می باشند.

کمپرسور اسکرو ، Copco

این نوع کمپرسور ظرفیت بالایی نسبت به انواع دیگر کمپرسور چیلر دارد و در چیلرهای ظرفیت بالا از این کمپرسور استفاده می شود.

شرکت .CopCo انواع کمپرسور اسکرو را به صورت تخصصی تعمیر می کند.
برای تعمیر انواع کمپرسور چیلر و تامین قطعات آنها با ما تماس بگیرید.

۴- کمپرسور سانتریفوژ

کمپرسور سانتریفوژ از قانون گریز از مرکز برای متراکم کردن گاز استفاده می کند.
این کمپرسور متشکل از یک پره (impler) و یک شفت متصل به آن هست که در داخل بدنه (Casing) قرار دارد.
با چرخش شفت، پره می چرخد و سیال داخل خود را می چرخاند.
این چرخش باعث ایجاد گریز از مرکز برای سیال و متراکم شدن آن می شود.
برای متغیر کردن بار کمپرسور های سانتریفوژ، فین هایی در ورودی کمپرسور قرار داده می شود.
این فین ها با تغییر زاویه ی گاز ورودی به کمپرسور، ظرفیت کمپرسور را تغییر می دهند.
این کمپرسورها برای چیلرهایی که بار برودتی بالایی تولید می کنند مناسب هستند و این توانایی را دارند که برای مدت طولانی با حداکثر بار کار بکنند.
در چیلر هایی که کمپرسور سانتریفوژ دارند، اغلب از مبرد R410 A استفاده می شود.

انواع کمپرسور چیلر از نظر ساختار و نوع چیدمان کمپرسور و موتور به سه گروه تقسیم می شود:

– کمپرسور باز:

کمپرسور و موتور کاملا از هم جدا هستند و حرکت چرخشی موتور توسط کوپلینگ به کمپرسور انتقال داده می شود.

– کمپرسور نیمه باز:

کمپرسور و الکتروموتور در یک محفظه یا کیسینگ قرار دارند.
این محفظه پیچی هست و در صورت نیاز، امکان باز کردن و تعمیر کمپرسور وجود دارد

– کمپرسور بسته:

کمپرسور و الکتروموتور در یک محفظه ی جوش شده قرار دارند.
این کمپرسورها بخاطر جوشی بودن بدنه، تعمیر ناپذیر هستند.

نکته: البته در شرایط خاصی می توان بدنه کمپرسورهای بسته را برش داده و کمپرسور را تعمیر کرد و سپس دوباره بدنه را جوش داد.

تعمیر تخصصی انواع کمپرسورهای اسکرو و کمپرسورهای پیستونی چیلر و دیگر سیستم های برودتی و تامین قطعات یدکی این کمپرسورها از اصلی ترین خدمات شرکت .CopCo می باشد.

2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *