جدا کننده روغن چیلر که بیشتر در محافل صنعتی با نام انگلیسی خود یعنی اویل سپراتور Oil Seporator مشهور است؛ دستگاهی برای جدا کردن روغن از مخلوط روغن و مبرد در خط دهش (خروجی کمپرسور) سیکل تبرید است.

محل و ملزومات نصب جداکننده روغن ( اویل سپراتور ) در چیلر ؟

محل جدا کننده روغن چیلر ( اویل سپراتور ) دقیقا بعد از خروجی کمپرسور است.

یعنی در خط گاز داغ بین کمپرسور و کندانسور.
این قطعه به صورت عمودی نصب می شود.

بهتر است جداکننده روغن در جای گرم و به دور از جریان هوا نصب شود.

جداکننده روغن چیلر - CopCo

جهت اجتناب از برگشت گاز از کندانسور لازم است بین جداکننده روغن چیلر ( اویل سپراتور ) و کندانسور شیر یک طرفه ( چک ولو ) گذاشته شود

وقتی چیلر در سرویس نیست، گاز مبرد داخل جداکننده کندانس می شود و به مرور به داخل کمپرسور انتقال می یابد.

برای اجتناب از این مشکل، بر روی مسیر روغن خروجی از جداکننده روغن یک شیر برقی ( سلونویید ولو ) نصب می شود.

این شیر برقی در زمان کارکرد کمپرسور برق دار هست و زمانی که کمپرسور از سرویس خارج شود بی برق می شود.

این عمل مانع از ورود مایع مبرد از این مسیر به داخل کمپرسور ؛ در زمانی که کمپرسور در سرویس نمی باشد ؛ می شود.

البته روش های جدیدتر و مدرن تری برای ممانعت از ورود مبرد مایع از جداکننده روغن به کمپرسور وجود دارد که در زیر به آن اشاره می شود.

وظایف جدا کننده روغن چیلر ( اویل سپراتور ) :

مخلوط گاز مبرد و روغن وارد اویل سپراتور می شود.

در داخل اویل سپراتور روغن عز گاز جدا می شود.

روغن برگشتی از اویل سپراتور یا وارد کارتر کمپرسور می شود و یا مستقیما به یاتاقانها و مابین اسکرو تزریق می شود.

این روغن باعث روغن کاری قطعات متحرک کمپرسور چیلر می شود.

همچنین یکی دیگر از وظایف اصلی روغن گرما زدایی از اجزای کمپرر هست.

در نتیجه طول عمر کمپرسور با روغنکاری مناسب افزایش می یابد.

و بدون روغنکاری صحیح، کمپرسور فقط زمان کوتاهی می تواند کار کند.

نحوه کار جدا کننده روغن چیلر ( اویل سپراتور ):

مخلوط روغن و گاز مبرد با سرعت و فشار بالا ( فشار خروجی کمپرسور ) وارد اویل سپراتور می شود.

این مخلوط سرعت بالا با برخورد با سطح بزرگ پوسته اویل سپراتور و یا قطعه ی فلزی صاف تعبیه شده در داخل آن، ناگهان کاهش سرعت می دهد.

این کار باعث می شود که قطرات روغن به ته مخزن سقوط کند.

وقتی سطح روغن در داخل اویل سپراتور به سطح خاصی می رسد، شناور بالا می آید و مسیر برگشت روغن به طرف کمپرسور باز می شود.

روغن با فشار زیادی که بر سطح آن اعمال می شود از مسیر باز شده به سمت کارتر کمپرسور (که تحت فشار کمتری می باشد) جریان می یابد.

جداکننده روغن چیلر - CopCo

نکته تعمیراتی :

جدا کننده روغن اغلب به صورت جوشی در سیکل چیلر قرار می گیرد.

خود بدنه ی اویل سپراتور هم یک تکه و جوشی هست.

به عبارتی اویل سپراتور چیلر عموما” یکبار مصرف می باشد و در صورت خراب شدن (مثلا” پاره شدن فیلتر داخلی یا شکستن یکی از قطعات داخلی مانند سیستم فلوتر یا ورقه ی جدا کننده روغن و …) باید اویل سپراتور کلا” تعویض گردد.

شرکت .CopCo به عنوان تامین کننده قطعات یدکی چیلر انواع جداکننده های روغن را عرضه می کند.

برای خرید انواع اویل سپراتور چیلر با ما تماس بگیرید.

ولی در موارد خاصی که امکان جایگزین کردن اویل سپراتور با نمونه ی جدید وجود ندارد , باید اویل سپراتور موجود تعمیر گردد.

برای این کار لوله های ورودی و خروجی از محل مناسب بریده شده و سپس خود جداکننده روغن از وسط بریده شود و بعد از تعمیر دوباره جوش شده و در محل نصب می شود.

شرکت .CopCo با کادری مجرب و متخصص انواع پروژه های تعمیرات و نگهداشت چیلرهای تراکمی را انجام می دهد.

برای مشاوره و تعمیر و نگهداشت چیلرهایتان با ما تماس بگیرید.

نکته طراحی:

هیچ جدا کننده روغنی همه روغن مخلوط در مبرد را از آن جدا نمی کند.

و همیشه مقداری روغن در کل سیکل چیلر (سیکل تبرید) وجود دارد.

نوع جداکننده روغن باید طوری باشد که این مقدار روغن باعث ایجاد اشکال در کارکرد برودتی چیلر نشود.

در هنگام نصب اویل سپراتور موارد زیر را رعایت کنید:

برای عملکرد بهتر، اویل سپراتور در نزدیکی کمپرسور و در معرض دمای خروجی کمپرسور قرار گیرد.

اگر چیلر در محلی نصب شده است که دمای محیط از دمای کندانس شدن مبرد کمتر است، حتما برای جداکننده یک هیتر نصب کنید.

استفاده از شیشه ی بازدید (Sight glass) در خط برگشت روغن جهت چک کردن کارکرد صحیح اویل سپراتور بسیار مفید هست.

جداکننده روغن چیلر - CopCo

نکته بهره برداری:
در استارت اولیه و یا بعد از تعمیرات اساسی باید مقداری روغن مستقیما به داخل جداکننده روغن تزریق شود.
این مقدار روغن مانع از اتمام روغن داخل کارتر کمپرسور می شود.

نکته طراحی:

امکان دارد گاز مبرد در طول مسیرش از جداکننده تا کندانسور، کندانس شود.

اگر کندانسور بالاتر از جدا کننده قرار داشته باشد، امکان دارد این مایع مبرد به عقب برگشته و وارد جداکننده روغن شود.

برای اجتناب از این اتفاق، لوله ی گاز خروجی از جداکننده، باید به سطحی بالاتر از کندانسور رفته و بعد به کندانسور وارد شود.

سیستم های جدید جدا کننده روغن چیلر (اویل سپراتور) :

در سیستم های جدید برای کنترل باز کردن مسیر روغن از سنسور دمایی استفاده می شود.

این سنسور دمایی روی بدنه ی جداکننده روغن ( اویل سپراتور ) بسته می شود.

این سنسور حساس به دما می باشد.

با افزایش سطح روغن در داخل جداکننده، سطح روغن به سنسور می رسد.

با رسیدن سطح روغن به سنسور، دمای بدنه جداکننده روغن مقداری پایین می آید.

سنسور این افت دما را احساس کرده و دستور باز شدن شیر برقی مسیر روغن را صادر می کند.

این شیر برقی در مسیر برگشت روغن از جداکننده به کمپرسور قرار دارد.

با باز شدن این شیر برقی، روغن از جدا کننده به داخل کمپرسور جریان پیدا می کند.

شرکت .CopCo در زمینه ی نصب و راه اندازی چیلر و همچنین تعمیرات و نگهداشت آن فعال هست.

پس برای نصب و بهره برداری و تعمیرات اجزای چیلر از جمله جدا کننده روغن با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *