کمپرسور یکی از اصلی ترین ( به عقیده ی خیلی ها اصلی ترین) بخش های چیلر است و به همین دلیل تعمیر کمپرسور چیلر  هم خیلی مهم و حیاطی می باشد..

و تعمیر کمپرسور چیلر یکی از اصلی ترین فعالیت های شرکت .CopCo می باشد، پس:

برای تعمیر کمپرسور چیلر خودتان با ما تماس بگیرید.

کمپرسور در اصل قلب تپنده ی چیلر هست که مبرد را در سیکل چیلر به چرخش در می آورد.

همان گونه که در بخش انواع کمپرسورهای چیلر بیان شد، در چیلرها اغلب از کمپرسور پیستونی و یا کمپرسور اسکرو استفاده می شود.

کمپرسورهای پیستونی بیشتر در چیلرهای کوچکتر بکار گرفته می شوند.

و کمپرسورهای اسکرو اغلب در چیلرهای بزرگتر با بار حرارتی بیشتر کاربرد دارند.

تعمیرات کمپرسور چیلر یکی از اصلی ترین خدمات شرکت .CopCo می باشد.

کمپرسورهایی از برندهای مختلف مانند: کوپلند، کریر، یورک، مایکوم، بیتزر و …

شرکت .CopCo با بهره گیری از کادری مجرب و متعهد و قطعات یدکی با کیفیت انواع کمپرسورهای پیستونی و اسکرو را تعمیر می کند.

تمامی مراحل تعمیر کمپرسور چیلر ، اعم از دمونتاژ (disassemble) و مونتاژ (assemble) کمپرسورها در کارگاه تعمیراتی این شرکت و توسط نفرات مجرب و با نظارت متخصصان و مهندسان فنی انجام می گیرد.

نکته: بخشی از خرابی کمپرسورهای چیلر به دلیل ایراداتی هست که در سیکل چیلر وجود دارد.

مانند: کثیف بودن سیکل، ورود مبرد مایع به کمپرسور و …

این ایرادات باید شناسایی و برطرف گردند تا دوباره شاهد خرابی کمپرسور تعمیری نباشیم.

به همین دلیل شرکت کوپکو صرفا تعمیر کمپرسور چیلر را انجام نمی دهد، بلکه عیب یابی و بررسی علت بروز خرابی کمپرسور، یکی دیگر از کارهایی می باشد که توسط متخصصین شرکت انجام می گیرد.

تا با برطرف کردن علت خرابی علاوه بر کمک به تعمیرات و نگهداشت چیلر، از خرابی مجدد کمپرسور جلوگیری شود.

جهت گرفتن مشاوره و تعمیرات کمپرسور چیلر تان با ما تماس بگیرید.

شرکت کوپکو شریک فنی شما در زمینه صنعت برودت می باشد. شریکی که تمام سعی و تلاش خود را دارد تا یک همکار قابل اعتماد برایتان باشد.

در زیر به تعدادی از علایم و علل خرابی کمپرسور و راه های پیشگیری از خرابی آن می پردازیم.

علل و علایم خرابی کمپرسور چیلر

در زیر با آسیبهای احتمالی کمپرسور و علت و علایم آنها بیشتر آشنا می شویم.

تعدادی از اصلی ترین آسیب های وارد شده به کمپرسور چیلر عبارتند از :

– سوختن سیم پیچی موتور
– خرابی, خراشیدگی و از بین رفتن بوش های ثابت
– شکستن و یا خراب شدن شاطون, پیستون, رینگ, ولو پلیت (valve plate)و …
– خورده شدن یا خراشیدگی بخشهایی از میل لنگ و حتی در برخی موارد شکستن میل لنگ
– خورده شدن, تغییر شکل و حتی شکستن سوپاپ های مکش و دهش
– ساییدگی, شکستن, گرفتگی و … بخشهایی از سیستم روغنکاری
– ترکیدن واشر ها (Fail کردن Gasket) و ایجاد نشتی در قسمت هایی از کمپرسور

شرکت CopCo تامین کننده قطعات یدکی کمپرسورهای برودتی می باشد.

تعمیر کمپرسور چیلر , کالاادوایس

علائم  خرابی کمپرسور چیلر

این خرابی ها با علائم خاصی در کارکرد چیلر نمود پیدا می کنند.
یعنی کارکرد کمپرسور چیلر علائمی دارد که اپراتورها با استفاده از آنها می توانند متوجه خرابی کمپرسور بشوند.

به تعدادی از این علائم در زیر اشاره می شود :

  • قطع شدن سریع و ناگهانی کلید ترموستاتیک و یا فیوزهایی که در سر راه مدار قدرت کمپرسور قرار دارد.

علت این اتفاق می تواند بخاطر سوختن یا نیم سوز شدن سیم پیچی الکتروموتور کمپرسور و یا جام شدن ( قفل شدن ) قسمت مکانیک داخل کمپرسور باشد.

  • افزایش بیش از اندازه ی صدا و لرزش کمپرسور.

صدا و لرزش زیاد کمپرسور چیلر نشانه ی شکستگی و آسیب دیدگی قسمت مکانیکی کمپرسور است.

  • افزایش دمای بیش از حد سر سیلندر کمپرسور

این بالا رفتن دما هم می تواند بخاطر عدم روغنکاری صحیح قطعات داخلی و یا  آسیب دیدگی در قسمت سر سیلندر باشد.

اگر دمای سرسیلند از حد نرمال بالاتر رود می تواند باعث صدمات جدی به سوپاپ و واشر سر سیلندر شود .

  • کم شدن غیر طبیعی فشار خروجی کمپرسور و یا بالا رفتن غیر طبیعی فشار ورودی کمپرسور.

این موارد هم از علائم آسیب دیدگی قطعات داخلی کمپرسور  می باشند.

  • پایین آمدن بیش از اندازه ی سطح روغن داخل کارتر
  • افت و یا عدم وجود فشار روغن
  • مشاهده نشتی در قسمت های بیرونی کمپرسور

نکته : اگر هر کدام از این علایم در کمپرسور چیلر دیده شد, باید کمپرسور سریعا” از سرویس خارج شود.

تا علت آن بررسی شده و برطرف گردد تا از آسیبهای شدیدتر به کمپرسور چیلر و قطعات داخلی آن جلوگیری شود.

علل آسیب دیدن کمپرسور چیلر

خرابی کمپرسور چیلر علت های متعددی می تواند داشته باشد.

این علت ها را می توان بعد از باز کردن کمپرسور و مشاهده خرابی ها و دیگر شواهد داخلی; توسط کارشناس ; شناسایی کرد.

گروه تعمیراتی شرکت Copco علاوه بر تعمیر کمپرسور چیلر , علت خرابی کمپرسور را هم بررسی می کند تا با برطرف کردن علت خرابی, از خراب شدن دوباره ی کمپرسور چیلر جلوگیری شود.

نمونه هایی از مواردی که می توانند باعث خرابی کمپرسور چیلر بشوند عبارتند از:

– نوسانات ولتاژ و یا دو فاز شدن برق ورودی که باعث سوختن یا نیم سوز شدن سیم پیچی الکتروموتور می شود.
– تزریق بیش از حد گاز مبرد

این عمل می تواند باعث صدمه زدن به  قسمت سر سیلندر و حتی از بین بردن قسمت داخلی مانند: پیستون , بوش ها , شاطون و … گردد.

– وجود روغن آلوده در سیستم

چرا که برخورد ذرات فلزی ( موجود در آلودگی روغن) با سیم پیچ و دیگر قطعات آهنی می تواند باعث سوختن سیم پیچی و همچنین ایجاد رسوب های خورنده شود.

– اسیدی بودن سیستم چیلر

امکان دارد بخاطر معیوب و بی کیفیت بودن گاز مبرد و یا روغن, محیط داخلی چیلر اسیدی شود که برای تمامی اعضاء چیلر (مخصوصا کمپرسور) بسیار مضر می باشد.

– مرطوب بودن سیستم چیلر

وجود آب در داخل سیستم چیلر یکی از بد ترین دشمن های چیلر و مخصوصا کمپرسور می باشد.

وجود آب در سیستم می تواند باعث خرابی های مکانیکی و حتی سوختن الکتروموتور کمپرسور های سمی هرماتیک (نیمه بسته) شود.

– برگشت مبرد مایع به چیلر

این مورد یکی از خطرناک ترین مواردی هست که سلامت کمپرسور چیلر را تهدید می کند.

یکی از علایم برگشت مبرد مایع به کمپرسور وجود کف در شیشه ی بازدید روغن(Sight glass) می باشد.

برگشت مایع مبرد به کمپرسور , copcogroup.ir
کف کردن روغن کارتر
– نشت گاز مبرد چیلر و کم شدن گاز

این مورد می تواند باعث فرار روغن و گرم شدن بیش از حد کمپرسور شده و صدمات جدی به کمپرسور وارد کند.

– کم بودن روغن در کمپرسور

تعمیر کمپرسور چیلر , کوپکو

نشت روغن و یا فرار روغن با گاز باعث کم شدن مقدار روغن در کارتر کمپرسور می شود.

شکستگی و خرابی و قفل شدن قطعات داخلی کمپرسور از مواردی هست که در اثر کارکرد کمپرسور بدون روغن اتفاق می افتد.

نکته 1: طبق استانداردهای جهانی کمپرسور فقط 50 ثانیه می تواند بدون روغنکاری کار کند.

نکته2 : پس اگر مشاهده کردید که فشار روغن کم می باشد سریعا” چیلر را از سرویس خارج کرده و با متخصصان شرکت CopCo تماس بگیرید.

– کثیف شدن فیلتر

گرفتگی فیلتر روغن, فیلتر ورودی کمپرسور و دیگر فیلترهای چیلر و یا هرنوع گرفتگی در سیکل باعث صدمه دیدن کمپرسوز و دیگر اجزاء چیلر می شود.

فیلم زیر نحوه ی کار کمپرسورهای پیستون-سیلندری را نشان می دهد:

[aparat id=”9icXV” width=”600″]

چگونه از آسیب دیدن کمپرسور چیلر جلو گیری کنیم؟

همانطور که قبلا گفته شد کمپرسور مهم ترین بخش چیلر می باشد.

چرا که اگر به هر دلیلی کمپرسور چیلر خراب شود, تا تعمیر کامل و نصب دوباره ی آن, چیلر در سرویس نخواهد بود.

به همین خاطر تا جایی که می توان باید در مرحله ی ” نگهداشت چیلر ” مواردی را بررسی و کنترل کرد تا از خرابی کمپرسور جلوگیری شود.

مواردی مانند امکان ورود مایع به کمپرسور, وجود رطوبت در سیستم, دما و فشار کاری کمپرسور, چک و کالیبراسیون تجهیزات کنترلری و …

در اینجا به بخشی از تمهیداتی که متخصصان شرکت CopCo در پروسه ی کاری نگهداشت چیلر, برای اجتناب از خرابی کمپرسور انجام می دهند اشاره می کنیم:

1- استفاده از سرویس کار های مجرب و متخصص (همانند بقیه ی خدمات شرکت)

3- کنترل دوره ای کلیه قطعات و اجزاء مدار چیلر به صورت صحیح و بر حصب نیاز (مانند: روغن جدا کن – شیر انبساطی و فیلتر ها و…)
4- کنترل دوره ای و کالیبراسیون (در صورت نیاز) تمامی کنترلر های ایمنی(مانند: سویچ کنترل فشار روغن – سویچ کنترل فشار گاز ورودی و خروجی کمپرسور…)
5-کنترل و چک تابلو برق چیلر و اطمینان از سالم بودن لامپ های نشان دهنده ی آلارم ها
6- استفاده از قطعات یدکی کمپرسور و قطعات یدکی چیلر ( مکانیکی و برقی ) اصل و مرغوب

نکته : در صورت بروز و مشاهده کوچکترین مشکل در کارکرد چیلر ( و یا تغییر وضعیت کاری چیلر نسبت به شرایط نرمال ) با افراد متخصص Copco مشورت کنید و از انجام کارهای خودسرانه  خودداری نماییم .

چرا که کوچکترین اشتباه به بزرگترین و پرهزینه ترین خسارتها منجرب می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *